نیروی هوای سرزمین پارس

فالکروم های ایرانی نگهبانان پایتخت


تصویر


در میان اسکادران ها و جنگنده هایی که عهده دار حفاظت از آسمان پایتخت ایران تهران شده اند جنگنده های میگ 29 اسکادران یازدهم شکاری-تاکتیکی حضور دارند.جنگنده هایی از اسکادران مستقر در پایگاه یکم شکاری-تاکتیکی مهراباد که نخستین استفاده کننده از جنگنده های میگ-29 فالکروم در ایران می باشد .دو سال پس از تهی شدن اسکادران های یازدهم شناسایی تاکتیکی و شکاری تاکتیکی  پایگاه یکم شکاری مهر آباد از جنگنده در جریان جنگ ایران و عراق ، ورود نسل کاملن جدیدی از جنگده های نسل چهارم به ایران شگفتی پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را با خود به همراه داشت.این جنگنده به صورت مستقیم از اتحاد جماهیر شوروی خریداری شده بود. تحویل میگ های 29 خریداری شده به ایران در 7 اکتبر سال 1990 آغاز شد . پس از چند هفته 14 فروند میگ A29(9-12B) تک سرنشین وشش فروند میگ  29UBدوسرنشین به اسکادران یازدهم شکاری تاکتیکی تحویل داده شدند. مراحل خرید جنگنده های میگ 29 از سال 1989 همزمان با بازدید رئیس جمهور ایران آیت الله هاشمی رفسنجانی و گروه همراه وی از مسکو آغاز شده بود. دیدارو گفتگوی مقامات شوروی با مقامات ایران علاوه بر زمینه نظامی ، در زمینه های همکاری اقتصادی و تکنولوژیکی نیز بود که حاصل آن قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار شد. بیش از 52 درصد تجهیزات نیروی هوایی ایران در جریان جنگ با عراق نابود شده بودند و تجهیزات باقی مانده زمان قابل توجهی برای بازیابی توان رزمی نیاز داشتند. در این شرایط منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برنامه بازیابی توان نیروی هوایی ایران را مد نظر قرار داد. در شرایطی که بسیاری از جنگنده های غربی ایران نظیر اف 14 ، اف 4 و اف 5 به دلیل نبود قطعات یدکی زمینگیر شده بودند و امکان عملیاتی کردن آنها در کوتاه مدت وجود نداشت  تنها گزینه پیش روی مسئولین ایران خریداری تجهیزات شرقی بود. در همین راستا در سال های آخر جنگ مذاکراتی به منظور خرید جنگنده چنگدو جی 7 با چین صورت پذیرفت و در کنار آن مذاکراتی نیز با اتحاد جماهیر شوروی انجام شد که به دلیل حمیات شوروی از عراق نتیجه ای در بر نداشت. با بهبود روابط تهران و مسکو ، در سال 1989 امکان خرید جنگنده جدید از شوروی برای نیروی هوایی ایران فراهم شد و در 15 نوامبر سال 1989 قراردادی بدین منظور به امضای طرفین رسید. با امضای این قرارداد ایران به امکان تشکیل یک اسکادران متشکل از 14 فروند میگ 29A (9-12A) و شش فروند میگ 29UB (9-12B) دست میافت. به موجب قرار داد به امضا رسیده ، شوروی متعهد به آموزش 40 خلبان ( از بین خلبانان جنگنده های اف 14 ، اف 5 و اف 4 آموزش دیده در امریکا) ، بیش از 200 متخصص فنی هواپیما و پشتیبانی کامل قطعات شد. علاوه بر این ، تعداد 150 فروند موشک  R-27R ، 400 فروند موشک R-60MK ، 300 فروند موشک R-73E ، 40 مخزن سوخت خارجی مرکزی ، تعدادی غلاف راکت B-8M و تعدادی بمب سقوط آزاد سری FAB به ایران تحویل شد. همزمان با تقویت نیروی هوایی ارتش ،  نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از پشتیبانی کامل حکومت برخودار بود اولین اسکادران خود را با خرید 12 فروند میگ 21PFM چهار فروند میگ 21U از آلمان شرقی تشکیل داد. تحویل میگ های 21 روند عادی خود را طی کرد تا اینکه پس از فروپاشی دیوار برلین و پیوستن آلمان شرقی به غربی تحویل دو فروند باقی مانده از میگ 21U لغو شد.


تصویر

میگ-29 A به شماره 6115-3 در غالب یک گروه پروازی به همراه 6111-3 بر فراز شهر اصفهان در سال 1371 حضور دارد.6111-3 هم اکنون در گردان 22 مشغول خدمت است


لازم به ذکر است که تعدادی از اعضای سپاه به منظور آموزش پرواز با میگ 21 به آلمان شرقی و کره شمالی فرستاده شدند  که تعداد اندکی از آنها توانستند مراحل آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارند. علاوه بر این 11 فروند میگ 29 به منظور به کارگیری در نیروی هوایی سپاه پاسداران به شوروی سفارش داده شد. 12 خلبان و تعدادی تکنسین از کادر این نیرو به منظور آموزش به شوروی فرستاده شدند. همچنین از مجموع 12 خلبان فرستاده شده به شوروی تنها 3 خلبان موفق به اتمام دوره آموزشی  میگ 29 شدند و بقیه تنها برخی دوره های فنی مرتبط با میگ 29 را گذراندند. درماه های دسامبر و اکتبر سال 1990 تمامی خلبانان میگ 29 نیروی هوایی سپاه پاسداران به اسکادران یازدهم شکاری تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ملحق شدند. یکی از 11 جنگنده شفارش داده شده برای سپاه در بین مسیر حرکت از شوروی به ایران در اثر نقص فنی در دریایی خزر سقوط کرده و خلبان روسی آن کشته شد. با جایگزینی مجدد جنگنده ساقط شده توسط اتحاد جماهیر شوروی تحویل میگ های 29 سپاه در اواخر سال 1991 آغاز شد اما تنها چهار فروند به همراه قطعات یدکی تحویل شد و تحویل 7 فروند دیگر به دلیل فروپاشی شوروی متوقف شد.  چنانچه تمامی جنگنده ها تحویل داده میشدند تنها 3 خلبان برای پرواز با آنها وجود داشت . از آنجایی که تحویل به صورت کامل انجام نشد مقامات نظامی تصمیم بر الحاق سه فروند میگ 29 سپاه به اسکاردارن میگ های 29 ارتش گرفتند. در سال 1988 نیروی هوایی ارتش ایران قصد تشکیل سه اسکادران شکاری تاکتیکی برای تقویت دفاع هوایی منطقه ای در سه پایگاه هوایی تهران ، تبریز و شیراز را داشت که بدین منظور جنگنده های جدیدی مورد نیاز بود. پس از پایان جنگ تنها یک اسکادران شکاری تاکتیکی در پایگاه های این سه شهر ایران وجود داشت . اسکادران شکاری پایگاه یکم شکاری تهران دارای تعداد انگشت شماری F-4D  ، اسکادران بیست و یکم پایگاه دوم شکاری تبریز دارای بیش از 20 فروند F-5E/F وهفتاد و یکمین اسکادران شکاری پایگاه هفتم شکاری شیراز نیز دارای تعدادی F-5A و RF-5A و شماری تجهیزات نسبتا کامل آموزشی بود. نیروی هوایی ایران برنامه ای نیز برای تشکیل اسکادران رهگیرهای دوربرد در پایگاه هشتم شکاری  و سه اسکاردان جدید متشکل از جنگنده -بمب افکن های دوربرد در نظر داشت. در این برنامه میگ های 29 به عنوان جنگنده و سوخوه های 24 به عنوان جنگنده -بمب افکن انتخاب شده بودند. پس از تحویل 20 فروند میگ 29 ، نیروی هوایی ارتش ایران 48 فروند دیگر از این جنگنده را به روسیه سفارش داد که از این تعداد 40 فروند مدل A و 8 فروند مدل  UB بودند. زمان تحویل جنگنده های جدید از سال 1993 الی 1994 تعیین شد اما اینبار قضیه خرید و تحویل متفاوت بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، روسیه با مشکلات گسترده اقتصادی مواجه بود و به روابط اقتصادی با امریکا و غرب نیاز داشت و برای حفظ این روابط تسلیم برخی فشارهای امریکا در مورد ایران شد و بسیاری از قراردادهای مهم نظامی خود از جمله فروش 48 فروند میگ 29 به ایران را لغو کرد.

هدیه ای از طرف عراق
در نتیجه عملیات طوفان صحرا  144 فروند هواپیمای عراقی مابین 23 الی 28 ژانویه 1991 به ایران گریختند . از جمله هواپیما های پناهنده شده چهار فروند میگ 29 از اسکادران واقع در پایگاه تموز بود که در صبح بارانی روز بیست و هفتم ژانویه در فرودگاه نوژه (شاهرخی سابق) در نزدیکی همدان فرود آمدند و در پناهگاه های شمالی پایگاه مستقر شدند. این جنگنده ها در جولای سال 1993 با دستور فرماندهی نیروی هوایی ایران به یگان های این نیرو پیوستند. پس از مدتی متخصصین فنی اسکادران یازدهم شکاری برای بازیابی این جنگنده ها به پایگاه سوم شکاری فرستاده شدند و پس از آن یک فروند میگ 29UB و سه فروند میگ 29B عراقی به مهرآباد تهران فرستاده شده و پس از رنگ آمیزی مجدد ، نشان و سریال نیروی هوایی ایران بر روی آن ها قرار گرفت. پس از طی این مراحل جز یک فروند میگ29UB  که به حالت عملیاتی درآمد سه فروند دیگر به دلایل امنیتی به عنوان جنگنده ذخیره در نظر گرفته شدند. نیروی هوایی ایران پیشرانه جنگنده های ذخیره شده را در با پیشرانه برخی جنگنده های عملیاتی جایگزین کرد. علاوه بر این یک فروند میگ 29B عراقی با شماره سریال 3-6307 در یکی از پروژه های جهاد خودکفایی نیروی هوایی تحت نام طالع به کارگفته شد. هدف این پروژه نصب غلاف سوختگیری بر روی میگ 29 بود تا امکان سوختگیری از پاد سوخت رسان هواپیمای بوئینگ 707-3J9C  فراهم شود. این پروژه به دلیل عدم موفقیت متخصصین جهاد در اتصال صحیح غلاف سوختگیری به مخازن سوخت داخلی جنگنده لغو شد. در سال 1990 به منظور افزایش شعاع عملیاتی میگ های 29 پروژه دیگری تحت نام خورشید توسط جهاد خودکفایی دنبال شد که حاصل آن نصب دومخزن سوخت خارجی بر روی پایلون های جدید نصب شده بر جنگنده میگ 29UB  بود.

تصویر

یک فروند میگ 29UB با شماره سریال 3-6305 از اسکادران یازدهم مجهز به دو تیغه آنتن در بالا و پایین بدنه مرتبط با سیستم راهنمای فرود ساخت چین


میگ های بیشتری نیاز است

قرار داد خرید 48 فروند میگ 29 از روسیه در سال 1992 با فشار های آمریکا لغو شد ، در حالی که نیروی هوایی ایران برای تقویت اسکادران های هفتاد و یکم و بیست و دوم با میگ 29 برنامه ریزی کرده بود.به منظور جبران این کمبود اولین اقدام این نیرو  اضافه کردن شش فروند F-5E از اسکادران بیست ویکم به اسکاردران هفتاد و یکم بود تا قابلیت های دفاعی پایگاه هفتم شکاری تقویت شود. با توجه به حملات ترکیه به چند شهر مرزی ایران ، فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران 9 فروند میگ 29A  و دو فروند میگ 29UB را به منظور تقویت دفاع هوایی و همچنین گشت شبانه از اسکادران یازدهم شکاری به اسکادران 22 شکاری واقع در پایگاه دوم شکاری تبریز اعزام کرد تا با این کار ترکیه را از نقض مجدد حریم هوایی ایران باز دارد. در سال 1992 و در شرایطی که تنها 9 فروند میگ 29A و چهار فروند میگ 29UB  در اسکادران یازدهم شکاری در اختیار بود ، مسئولین نیروی هوایی ایران به دنبال خرید میگ 29 از کانال های دیگری بودند. در این میان کشورهای استقلال یافته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بهترین گزینه پیش رو بودند چرا که دهها فروند جنگنده میگ 29 شوروی را در اختیار داشتند. در این میان اوکراین اولین گزینه بود . ایران درخواست خرید 40 فروند میگ 29 را به این کشور ارائه داد که با پاسخ منفی آن رو به رو شد. گزینه بعدی کشور مولداوی بود که  در سال 1996 با گمانه زنی CIA نسبت به خرید میگ 29 توسط ایران از این کشور ، قبل از اینکه هر گونه مذارکراتی بین طرفین صورت بگیرد   ، ایالات متحده آمریکا تمامی جنگنده های میگ 29 مولداوی و 500 فروند موشک های آن ها را قبل از ایران در 10 اکتبر 1997 خریداری کرد.
تعمیر و نگهداری بومی
تکنسین های ایرانی پس از تحویل اولین میگ 29 و در زمانی که بیش از چهارصد تکسین و مشاور روسی دربین سال های 1989 الی 1992 در ایران حضور داشتند از توانایی انجام کلیه تعمیرات عمومی این جنگنده برخودار بودند. علاوه بر این در بین سال های 1992 الی 1998 تعدادی مشاور اوکراینی نیز در امور تعمیرات میگ 29 به متخصین ایرانی مشاوره میدادند. اما ایران مشتاقانه خواستار تعمیرات کاملا بومی و بدون نیاز به مشاوره خارجی بود ، همانطور که در مورد تعمیرات اساسی جنگنده های آمریکایی به موفقیت هایی رسیده بودند. اسکادران های شکاری تاکتیکی یازدهم و بیست و دوم از واحد تعمیرات و نگهداری خاص خود برخوردار بودند که انجام تعمیرات دوره ای میگ 29 را بر عهده داشتند. بازبینی و تعمیرات مورد نیاز پیشرانه آر دی 33 بعد از 350ساعت پرواز در مرکز تعمیرات پیشرانه نیروی هوایی ایران تا اواسط سال 1990 به کمک تکنسین های روسی  و اوکراینی انجام میشد. بازرسی بدنه میگ های 29 نیز پس از 800 ساعت پرواز در آشیانه های پایگاه یکم و دوم شکاری صورت میگرفت. در قرار داد به امضا رسیده بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی ، این کشور متعهد به پشتیبابی بیست ساله از جنگنده های میگ 29 ایرانی شده بود. اما در اواخر سال 1990 و تحت تاثیر فشار های آمریکا این کشور از تحویل برخی قطعات مهم و همچنین  دستورالعمل‌های فنی را برای افزايش ساعت و سيكل پروازی خودداری کرد. علاوه بر این روسیه درخواست ایران برای خرید چند دستگاه پیشرانه آر دی 33 جدید را نپذیرفت. ایران این پیشرانه ها را به منظور جایگزینی با پیشرانه های معیبو جنگنده های عملیاتی نیاز داشت که با عدم تحویل آن بخش قابل توجهی از ناوگان میگ های 29 ایران از حالت کاملا عملیاتی خارج شدند. با این وجود ایرانی ها ناامید نشده و به دنبال انجام تعمیرات اساسی بر روی پیشرانه ها و همچنین دستیابی به دستورالعمل های فنی از طریق جمهوری های استقلال یافته شوروی رفتند. اولین مرحله از تعمیرات اساسی جنگنده های میگ 29 بدون حضور متخصصین کشور سازنده در سال 1998 و با کمک های متخصصین اوکراینی در پایگاه مهرآباد تهران انجام شد.

تصویر

یک فروند میگ 29 به شماره سریال 3-6114 متعلق به اسکادران یازدهم شکاری در حال تعمیر در پایگاه یکم شکاری مهر آباد


در آن زمان تعمیرات اساسی یک فروند میگ 29A و یک فروند میگ 29UB با بهره گیری از دستورالعمل های به دست آمده صورت گرفت . انجام تعمیرات بدون پشتیبانی کشور سازنده به کاهش تدریجی و نبود قطعات یدکی در انبارهای نیروی هوایی ایران انجامید ، علاوه بر این فقدان پیشرانه های آردی 33 جدید مجددا مشکل ساز شده و تعدادی از میگ های 29 را از حالت عملیاتی خارج کرد به طوری که تا سال 2004 دراسکادارن های شکاری بیست و دوم و یازدهم تنها سه فروند میگ 29UB و سه فروند میگ 29Aعملیاتی باقی مانده بودند. در سال 2005 چند دستگاه پیشرانه آر دی 33 دسته دوم اما سالم توسط ایران تهیه شد که متخصصین نیروی هوایی با نصب آنها  سه فروند میگ را به حالت عملیاتی بازگرداندند. در 16 اکتبر سال 2007 همزمان با ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین ایران و روسیه قرار دادی را به ارزش 150 میلیون دلار به امضا رساندن که به موجب آن روسیه تعداد 50 دستگاه پیشرانه آر دی 33 و برخی دیگر از تجهیزات را به ایران تحویل میداد. همچنین شرکت روسی میگ و صنایع هواپیما سازی ایران به دنبال اجرای برنامه ای برای ارتقا و افزایش عمرعملیاتی میگ های 29 بودند . موارد ارتقای میگ های 29 به شرح زیر است :

افزایش عمرعملیاتی جنگنده به مدت 20 سال ( تا سال 2028)
افزایش دوره تعمیرات اساسی پیشرانه آر دی 33 به مدت 750 ساعت
افزایش دوره تعمیرات اساسی بدنه به 1400 ساعت
بسته به روز رسانی اویونیک شامل سیستم های جدید جنگ الکترونیک ، کنترل آتش ، ناوبری ، تشخیص دوست از دشمن ( IFF) ، رادیوهای جدید وی اچ اف و یو اچ اف و جایگزینی نمایشگر های آنالوگ کابین با نمایشگر های دیجیتال چند منظوره
تحویل موشک های R-27ER ، R-27ET و R-77 و همچنینی بمب های هدایت لیزری
نصب غلاف سوختگیری هوایی بهمراه افزایش ظرفیت مخازن سوخت داخلی

تصویر

تعمیرات اساسی بدنه میگ 29 پس از 800 ساعت پرواز


در سال 2008 در حالی که  صنایع روسی و ایرانی به حصول توافق نهایی برای اجرای برنامه ارتقای میگ 29 بسیار نزدیک بودند با فشارهای اعمال شده غرب ، روسیه از مشارکت در این برنامه صرف نظر کرد. با وجود این تعداد محدودی پیشرانه آر دی 33 به همراه قطعات مرتبط با آن به ایران تحویل شد.با وجود دستیابی محدود به برخی قطعات یدکی نیروی هوایی ایران همچنان در جهت دستیابی به قطعات یدکی بیشتر و همچنین انجام  به روز رسانی میگ های 29 به منظور بالابردن عمر عملیاتی آن ها تلاش میکرد. در راستای همین تلاش ها ایران تهیه قطعات و ارتقای میگ های 29 خود را از طریق بلاروس و چین پیگیری کرد که حاصل آن تهیه سیستم راهنمای فرود و تجهیزات الکترونیکی جدید برای یک فروند جنگنده میگ 29UB  (با شماره سریال 3-6305) در سال 2009 از چین بود که با کمک شرکت حمل و نقل هوایی ایران صورت گرفت. در طول سال 2009 یک فروند جنگنده میگ 29A (با شماره سریال 3-6117) نیز با تلاش متخصصین پایگاه یکم شکاری به نمایشگر های چند منظوره  ال سی دی مجهز شد. علاوه بر همکاری ایران و چین ، گزارشاتی از توافق صنایع بلاروسی با صنایع هواپیما سازی ایران در زمینه به روز رسانی میگ های 29 و افزایش عمرعملیاتی آنها وجود دارد. به روز رسانی ها تجهیز جنگنده میگ 29 به موشک های هوا به هوای نسل جدید نظیر  R-27ER و  بمب های هدایت لیزری و تلویزیونی  را نیز شامل میشود. برخی گزارشات از کار بر روی به روز رسانی یک فروند میگ 29A ( با شماره سریال 3-6118) توسط صنایع هواپیما سازی ایران در سال 2010 خبر میدهد . این جنگنده  به اسکادران یازدهم شکاری تعلق داشته و در سال 2008 به منظور اجرای برنامه  لغو شده به روزرسانی میگ 29 توسط صنایع روسی به صنایع هواپیما سازی ایران تحویل داده شده بود. علاوه بر این روند عملیاتی سازی میگ های 29 عراقی با نوسازی یک فروند میگ 29B با شماره سریال  3-6104 در ژوئن 2010 آغاز شد. پس از این دو فروند میگ دیگر نیز پس از تعمیر و نوسازی به خدمت گرفته شدند. این در حالی بود که یک فروند از آن ها به مدت 20 سال به عنوان جنگنده ذخیره و در حالت غیر عملیاتی نگه داشته شده بود. میگ های 29 ایرانی از فرسودگی کمتری نسبت به سایر جنگنده های ناوگان نیروی هوایی این کشور برخوردار هستند و به غیر از حادثه سقوط یک فروند از آنها در سال 2002 در تبریز در اثر نقص فنی سایر موارد سقوط این جنگنده بیش از اینکه  به دلیل نقص فنی باشد ناشی از اشتباهات خلبانان بوده است. با انجام برخی به روز رسانی ها بر روی میگ های 29 این جنگنده ها تا آینده ای قابل پیش بینی همچنان به دفاع خود از آسمان پایتخت ایران ادامه میدهند.


تصویر

میگ 29UB متعلق به اسکادران یازدهم شکاری در حال شلیک به اهداف زمینی با استفاده از توپ 30 میلیمتری GSH-301
[/align]

[align=center]
مترجم : گوبلز

منبع :  سنترال كلاب


باتشکر از جناب گوبلز.

+ نوشته شده در  سه شنبه دهم بهمن 1391ساعت 8:55 بعد از ظهر  توسط hosien  |